سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از سجده گاه عشق تا وادی ظهور
Slide 1 Slide 2

سالار زنان ، اسوه ی نیکان، صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا (س) شخصیت وارسته و ممتازی است که همه ی انسان های خردمند مسلمان و حتی همه ی دانایان همه ی ادیان ، به عظمت ومقام والای او اذعان کرده اند.

این بانوی بزرگ، علاوه بر شخصیت ذاتی و با عنایت به این که در مهد نبوت پرورش یافته، خود نیز برای پیمودن مدراج عالی انسانی ، نهایت دقت، مراقبت، کوشش و مجاهده ی مومنانه را به کار گرفته ، تا از طرفی شرایط لازم بندگی خدا و از طرف دیگر، رسالت قرآنی خویش را در ارتباط با ادای مسئولیت عملی و رفتاری، در برابر جامعه ای که در آن زندگی می کند، به نحو احسن و به صورت ماندگار لباس عمل بپوشاند.

اگر بخواهیم به تحلیل زندگی این بانوی بزرگ بپردازیم، باید بگوییم : فاطمه (س) بانویی است، که در ایمان و عقیده، فکر و اندیشه، عمل به وظایف واجب و رفتار و کردار در حوزه های فردی و اجتماعی، از آبشخور قرآن کریم الهام گرفته و این الهام را در سراسر زندگانی کوتاه خویش، به ظهور رسانده است.

این بحث، دامنه ی گسترده ای دارد و فرصت فراوانی را می طلبد، که در این مجال، نمونه هایی از «تجلی قرآن در رفتار آن حضرت » را به مطالعه می گذاریم:

1.یاری پیامبر (ص)

پیامبر (ص) سه سال پس از دعوت پنهانی ، مأمور شد در سال سوم بعثت ، دعوت خویش را علنی سازد ، در این باره آیه نازل شد : فاصدع بما تؤمر و أعرض عن المشرکین. (حجر ، 94/15)

بر اساس این آیه، رسول خدا (ص) دستور یافت بدون بیم و هراس از مشرکان ، دعوت و تبلیغ خویش را علنی کند، در مقابل، آزار و اذیت مشرکان و مخالفان هم اوج گرفت ، یکی از افراد نادان به عنوان استهزاء خاک بر سر آن حضرت ریخت و آن حضرت، در حالی که غبار آلوده شده و اشک در چشم داشت، به خانه آمد و فاطمه (س) با مشاهده ی آن وضع، در حالی که گریه می کرد و سر و صورت پدر را شست و شو می داد و پیامبر (ص) نیز فاطمه را دلداری می داد گفت : دخترم ! گریه مکن، خداوند پدرت را یاری و حفظ می کند. (1)

ابن عباس می گوید :

یک روز رسول خدا (ص) درکنار کعبه حضور یافت و به نماز مشغول شد، عمرو بن هشام بن مغیره مخزومی معروف به ابوجهل، که از مشرکان مخالف پیامبر (ص) بود، به یاران و اطرافیان خود گفت: چه کسی حاضر است برود و نماز این مرد را خراب کند ؟ عبدالله بن زبعری حرکت کرد و در حالی که رسول خدا (ص) به سجده رفته بود، با کمال قساوت و بی رحمی ، خاکروبه و بچه دان شتری را که تازه نحر شده بود، روی آن حضرت ریخت ، ولی ابوطالب ، مرد مزاحم را دور کرد (2) و آن گاه فاطمه (س) با دست های کوچک خویش ، سر و صورت و لباس پدر را از آلودگی پاک نمود و با خشم و فریاد، مهاجمان را مورد نفرین و نکوهش تند قرار داد و سپس پدر را برای رفتن به خانه یاری رسانید. (3)

همچنین ابن عباس می گوید:

روزی گروهی از افراد قریش ، در حجر اسماعیل (ع) جمع شدند و با بت های لات ، عزٌی و منات پیمان بستند، تا پیامبر (ص) را هر جا مشاهده کردند به قتل برسانند. فاطمه (س) که کودکی بیش نبود، از این توطئه خطرناک اطلاع یافت ، خود را با شتاب به پدر رسانید و در حالی که گریه می کرد، موضوع را با آن حضرت در میان گذاشت ،پیامبر (ص) فرمود: دخترم ! آب حاضر کن تا وضو بگیرم، پس از وضو از خانه بیرون رفت و در مسجد الحرام حضور یافت، وقتی قریشیان آن حضرت را مشاهده کردند، گفتند: محمد (ص) همین است، ولی از شرمندگی سر خود را به زیر انداختند، نفس در سینه های آنان حبس شد، آن گاه پیامبر (ص) مشت شنی به سوی آنان پاشید و گفت : روی شما سیاه باد، بعد آنان پراکنده شدند و بدین ترتیب با هوشیاری و اطلاع رسانی فاطمه (س) پیامبر (ص) با تدبیری که اندیشید، از یک توطئه حساب شده ، جان سالم به در برد. (4)

راستی ، وقتی در ماه رمضان سال دهم بعثت ، ابوطالب ، عمو و یاور مجاهد پیامبر (ص)و سه روز بعد، حضرت خدیجه (س) همسر فداکار رسول خدا (ص) چشم از جهان بستند و پیامبر (ص) آن سال را « سال غم و اندوه » برای خود نامید. (5) و می گفت : تا روزی که ابوطالب وفات یافت، دست قریش از آزار من کوتاه بود (6) جزفاطمه (س) چه دختر لایقی می توانست برای پیامبر (ص) مایه ی تسلٌی و قوت قلب و آرام بخش کانون زندگی آن بزرگوار باشد ؟

پس از هجرت

پیامبر (ص) شب اول ربیع الاول سال چهاردهم بعثت، که دشمنان در صدد به قتل رساندن او بودند، به دستور خداوند، خانه ی خویش را ( مکه ) ترک نمود، علی (ع) را به جای خود خوابانید و پس از ماندن سه روز در « غار ثور» در حالی که ابوبکر و دو نفر دیگر را همراه داشت ، به مدینه هجرت کرد. (7)

آن حضرت به علی (ع) سفارش کرده بود، در مکه بماند و امانت های مردم را ، که نزدش بود به صاحبان آنها برساند. (8) پس از آن نامه ای به علی (ع) نوشت، که وی آماده ی خروج شود علی (ع) هم به افراد باقی مانده دستور داد : بارهای سبک همراه خود بردارند و با مراقبت شدید از کمین دشمنان مکه را ترک کنند. خود نیز با تنی چند از یاران، فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) فاطمه بنت اسد مادر خود و فاطمه دختر زبیربن عبدالمطلب را به طرف مدینه حرکت داد و بعد از چند روز طی طریق با مراقبت زیاد، آنان را به سلامت به آن شهر رسانید. (9)

فاطمه زهرا (س) که با تحمل سختی ها و تلخی ها، در راه دینداری و یاری پیامبر (ص) تجربه هایی اندوخته بود ، در هر جا زمینه ای پیش می آمد و نیازی احساس می شد، با کمال ایمان و شوق فراوانی حضور می یافت و پدر را یاری می رسانید و در عین داشتن سن کم ، شرایط اطاعت و نصرت پیامبر (ص) را تبلور می بخشید.

سال سوم هجرت، به همراه برخی دیگر از زنان مانند: صفیٌه ، دختر عبدالمطلب عمه رسول خدا (ص) و خواهر حمزه سید الشهدا ، برای آب و غذا رساندن به سپاه اسلام و مداوای مجروحان و خلاصه ، یاری پیامبر (ص) در جنگ « احد » حضور یافته است. (10)

سهل به سعد ساعدی می گوید :

در جنگ احد وقتی دندان های پیشین پیامبر (ص) شکست و با ضربه ی شمشیر دشمن کلاه خود آن حضرت خورد شد و خون بدن و لباس او را فراگرفت، علی (ع) با سپر خود آب می آورد و روی زخم های بدن پیامبر (ص) می ریخت و فاطمه (س) بدن پدر را شست و شو می داد، فاطمه (س) وقتی هم مشاهده کرد خون زخم بند نمی آید، قطعه ی حصیری را سوزانید و خاکستر آن را روی زخم های بدن پیامبر (ص ) نهاد تا خون بند بیاید. (11)

پس از پایان همین جنگ بود، که علی (ع) ذوالفقار ، شمشیر خون آلود خود را به فاطمه (س) داد تا خون آن را بشوید و اضافه کرد: فاطمه ! این شمشیر را تحویل بگیر، زیرا که امروز با من خوشرفتاری نمود، رسول خدا (ص) ادامه داد: فاطمه جان ! این شمشیر را بگیر، چون شوهرت حق خود را ادا کرد و خداوند با آن سردمداران قریش را نابود کرد . (12)

بابا ؛ بگو

بر اساس شواهد تاریخی ، در حالی که هنوز ادب قرآنی همه ابعاد زندگی مردم را فرا نگرفته بود، بسیاری از افراد به عادت منحط و سخیف روزگار جاهلی ، به هنگام صدا زدن پیامبر (ص) آن بزرگوار را بدون توجه به مقام نبوت و رسالت ، و با تعبیر : یا محمد ! یا محمد صدا می زدند، که به منظور آموزش ادب و تربیت گفتاری و محاوره ای ، آیه ی 63 سوره ی نور نازل شد.

امام صادق (ع) فرموده است :

وقتی آیه : لاتجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم بعضا ( نور، 63/24)، نازل شد ، یعنی خواندن پیامبر (ص) را در میان خود، مانند خواندن ( و صدا زدن ) بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر تلقی نکنید، فاطمه (س) هم آن حضرت را چند بار با تعبیر : یا رسول الله (ص) ! صدا زد ، ولی رسول خدا (ص) جواب نداد و روی خود به سوی فاطمه (س) برگردانید و فرمود: دخترم ! فاطمه جان ! این آیه درباره ی تو نازل نشده، بلکه درباره ی جفاکاران خودخواه نازل شده ، و : أنت منٌی و أنا منک ، قولی یا أبه ، فانها أحیی للقلب و أرضی للرب ؛ تو از من هستی و من از تو هستم ، تو بگو: بابا، زیرا بابا گفتن تو، دل را زنده و خدا را خشنود می گرداند.(13)

2. ازدواج فاطمه (س)

قرآن کریم ، ازدواج را با تعبیر : میثاقا غلیظا .( نساء ، 21/4) یعنی ، پیمان محکم و استوار یاد کرده که علاوه بر قداست آن، برای تحقق این پیمان، به کارگیری مطالعه و دقت فراوان هم لازم است. چنان که حفظ این پیمان نیز مراقبت و هوشیاری زیادی می طلبد. پیامبر (ص) نیز ، در مورد ازدواج حضرت فاطمه (س) با وجود که خواستگاران متعددی داشت، به خاطر عدم سنخیت و تناسب فکری و ایمانی ، این پیمان را استوار نمی یافت و در پی آن اشکالاتی احساس می کرد، بدین جهت در مرحله ی اول، دستور آن را آسمانی و الهی اعلام کرد و با ازدواج فاطمه (س) با آنان موافقت نکرد. (14)

اما به هنگام خواستگاری علی (ع) برای ارزش نهادن به کرامت انسانی زن و آزادی در انتخاب همسر و نیز الگودهی به دیگران، خطاب به فاطمه (س) فرمود: ماترین ؟ نظر تو در ارتباط با ازدواج با علی (ع) چیست ؟ (15)پس از این مراحل ، ازدواج فاطمه (س) با علی (ع) با کمال سادگی و نهایت دقت انباشته از ایمان و صمیمیت برقرار گردید، تا همان طور که قرآن کریم فلسفه ی آن را « برقراری مودت و رحمت » (16) بیان داشته، این فلسفه تحقق عملی یابد و دیگران نیز این شیوه ی زیبا و سرنوشت ساز را معیار زندگی عاقلانه و شرافت مندانه و سعادت مندانه قرار دهند، و این معنا، در سراسر زندگی فاطمه (س) و علی (ع) در همه ی ابعاد، نمایش چشمگیری داشت.

3.همسرداری زهرا (س)

در قرآن کریم ، گروهی اززنان با تعبیر : فالصالحات، قانتات ، حافظات للغیب ، (17) بانوان صالح و با ظرفیت معرفی شده اند که دارای دو ویژگی مهم ، در حضور و غیاب همسران خویش هستند، یعنی این دسته از زنان، در برابر و حضور همسران، تواضع و فروتنی و نرمش و سازگاری دارند و در غیاب همسران نیز ، حافظ اسرار و شئون و حقوق مادی و معنوی شوهر می باشند.

طبیعی است که در پرتو این صلاحیت ها و شایستگی ها، که دو محور کلی آن مطرح گردید ، ده ها خصلت های اخلاقی و حقوقی مثبت و موفقیت پرور، و آرامش در زندگی ناشی می گردد ، که فاطمه (س) دارای همه ی آنها بود و می کوشید با وجود کمبودها و تنگناها سخت زندگی آن روز، به هیچ وجه وسیله ی رنجش و آزردگی علی (ع) را فراهم نیاورد و حتی خواسته کوچکی هم، که همسر را در مضیقه قرار دهد نداشته باشد ، که نمونه هایی از آن در تاریخ آمده است.

آری، پرهیز از زرق و برق ها و حتی صرف نظر کردن از برخی ضروریات زندگی به خصوص در آن شرایط، فاطمه (س) را در افق بلندی از شخصیت و هویت انسانی قرار داده بود، که حتی بر حسب گواهی تاریخ ، روزی علی (ع) از فاطمه (س) در خواست می کند، آن بانو چیزی از وی بخواهد و پس از اصرار و سوگند، فاطمه (س) بیمار می گوید : اگر اناری باشد به آن میل دارم ، که علی (ع) برای تهیه ی آن از خانه بیرون می رود تا آن را فراهم آورد... (18) اما به هر حال سراسر زندگی فاطمه (س) و علی (ع) صفا و یک رنگی ، صداقت و درستی ، مهر و محبت و بلکه در سختی ها و مصائب مختلف سخت، با فداکاری و از خود گذشتگی فوق العاده انباشته است و نور ایمان کانون خانواده ی آنان، به همه جا پرتو افشانی می کند.

4. عبادت و شب زنده داری

اگر دامنه ی عبادت را به وظایفی که با انگیزه ی الهی و نتیجه ی خدمت رسانی به جامعه صورت می گیرد، تعمیم دهیم، حضرت فاطمه (س) در این قلمرو نیز با استفاده از ایده های قرآنی نمونه ی کاملی بوده است، اما اگر عبادت به معنای خاص آن، به خصوص خالصانه ترین و مؤمنانه ترین آن را ، در قالب نماز و نیایش و شب زنده داری ، در نظر بگیریم، آن بانوی بزرگ به متابعت از پدر ، ید طولا و شیفتگی خاصی داشته است.

قرآن کریم، چنین عبادتی را نشانه ی خردمندی و عقلانیت معرفی کرده و داستانی از آن را این گونه به تصویر می کشد: الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات و الارض ... ( آل عمران ، 191/3) ؛خردمندان و اولوالالباب کسانی هستند که در حال ایستاده و نشسته و بر پهلو خفته، در همه ی حالات خدا را یاد، و نیایش می کند و در اسرار آفرینش آسمان ها و زمین می اندیشند.

در تفسیر این آیه ، عطاء بن ابی ریاح روایت کرده :

روزی نزد عایشه همسر پیامبر (ص) رفتم و از او خواستم شگفت انگیز ترین چیزی را که در طی عمر خود از پیغمبر (ص) مشاهده کرده بیان کند، وی سراسر کارهای پیامبر (ص) را عجیب توصیف نمود و درباره ی عجیب ترین آنها گفت : شبی از شب ها که پیامبر (ص) در منزل من بود به استراحت می پرداخت ، هنوز آرام نگرفته بود، که برخاست و لباس پوشید و وضو گرفت و به نماز ایستاد و آن قدر در حال نماز و راز و نیاز با خدا اشک ریخت که جلو لباسش از اشک چشمش خیس شد، سپس سر به سجده گذاشت و آن قدر گریه کرد، که زمین از اشک چشم او خیش شد و این اشک و ناله تا طلوع صبح ادامه داشت ، تا این که بلال مؤذن او را به نماز صبح فرا خواند، اما وی مشاهده کرد آن حضرت گریان است ، گفت : شما که مشمول عنایت خدا هستید، این همه گریه برای چیست ؟

پیامبر (ص) فرمود: افلا اکون لله عبدا شکورا؟ آیا نباید بنده ی شکرگزار خدا باشم ؟ چرا گریه نکنم ؟ خداوند در شبی که گذشت ، آیات تکان دهنده ای نازل کرد، سپس به خواندن پنج آیه آخر سوره ی آل عمران پرداخت و ادامه داد: وای به حال کسی که این آیات را بخواند و در آنها نیندیشد. (19)

فاطمه (س) از این حالات مطلع می شد و بارها اتفاق می افتاد، که وقتی پیامبر (ص) علی (ع) و حسن و حسین (ص) ، سلمان فارسی ، عمار یاسر و گاهی دیگران برای دیدار یا انجام کاری وارد می شدند، علاوه بر عبادت به معنای عام، او را در مصلا و محراب عبادتی که برای خود ترتیب داده بود می دیدند. (20)

حسن بصری ( که یکی از زهٌاد هشتگانه بود، 112 هـ)(21) گفته است :

ما کان فی هذه الامه أعبد من فاطمه (س ) کانت تقوم حتی تورم قدماه . (22)

در میان این امت ، عابدتر از فاطمه (س) وجود نداشت، آن قدر به عبادت می ایستاد، که پاهای وی ورم کرده بود.

در بیانی وارد شده که خداوند به فرشتگان فرموده: بنده ی من فاطمه را مشاهده کنید، چگونه در برابر من ایستاده که از خوف من بندهایش می لرزد و با قلب و روح خود به عبادت من می پردازد ... (23)

5.دیگر خواهی و ایثار

تواصی به حق، که از ارکان سعادت انسان و جامعه است و مورد سفارش قرآن کریم قرار گرفته (24) خصلتی است که از ایمان و درون پاک خیرخواهانه نشأت می گیرد و با پیمودن سیر مراحل تکاملی ، به مرحله ی ایثار و تقدم دیگران بر خویشتن ، انسان را در مقام بلند درخشانی قرار می دهد.

تجلی این دو خصلت متعالی را در موارد مختلف زندگی حضرت فاطمه (س) بارها می توان یافت، که به سه نمونه اشاره می شود:

1. امام حسین (ع) ازبرادر خود امام حسن(ع) روایت می کند که شب جمعه ای مادرم فاطمه (س) را مشاهده کردم ، که در محراب عبادت خویش درحال نماز پیوسته رکوع و سجود انجام می داد تا سفیده ی صبح طلوع کرد، من می شنیدم ، که وی برای مردان و زنان با ایمان، زیاد دعا می کرد و هرگز برای خویش دعایی نکرد! گفتم : مادر جان! من هر چه گوش دادم برای دیگران دعا می کردی ، چرا برای خود دعا نکردی، فرمود : همسایه حق تقدم دارد ! الجار ثم الدار. (25)

2. در سرگذشت دیگری ، که نتیجه ی روح دیگر خواهی و بلکه ایثار فاطمه (س) است، علاوه بر دعا جهت خیر و سعادت افراد، رفتار ایثار گرانه ی آموزنده ای مشاهده می کنیم.

ابن جوزی روایت کرده :

رسول خدا (ص) برای شب عروسی فاطمه (س) که پیراهن او کهنه و وصله دار بود ، پیراهن نوی خریداری کرده بود، در آن شب فقیر تهی دست به خانه ی فاطمه (س) مراجعه کرد و ناله سر داد : که من از اهل بیت نبوت ، پیراهن کهنه ای می خواهم ، فاطمه (س) تصمیم گرفت پیراهن کهنه ی خود را به او بدهد، ناگاه به فکر آیه ی قرآن افتاد که می فرماید : لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون. ( آل عمران ، 92/3 بدین جهت ، در شب زفاف پیراهن نو شب عروسی خود را به فقیر داد. (26)

3. زمخشری ، در تفسیر « الکشاف » از ابن عباس روایت کرد:

وقتی حسن و حسین (ع) بیمار شدند ، پیامبر (ص) با گروهی از یاران به عیادت آنان رفتند، وقتی علی (ع) را در کنار آنان دیدند گفتند : اگر برای دو فرزندت نذری کنی آنان شفا می یابند، آن گاه علی (ع) ، پیامبر (ص) ، فاطمه (س) و فضه ی خدمتگزار ،نذر کردند اگر حسن و حسین (ع) بهبودی یابند، آنان سه روز ، روزه بگیرند، آن دو بهبودی یافتند و آنان روزه گرفتند، اما صبح روز اول فاطمه (س) متوجه شد برای افطار غذایی در خانه نیست ، ناچار علی (ع) سه کیلو جو قرض گرفت، فاطمه (س) با دستاس آن را آرد کرد و برای روز اول با آن آرد جو، پنج عدد نان پخت و آماده افطار شدند، که نیازمندی مراجعه کرد و غذا درخواست نمود، ناچار همه نان خویش را به او دادند و خود با آب افطار کردند، دو روز دیگر نیز بدین ترتیب گذشت و آنان با دادن غذای خویش به یتیم و اسیری که تازه آزاد شده بود ، خود با آب افطار کردند و دیگران را بر خویش مقدم داشتند.

آری به قول زمخشری نیز ، بدین مناسبت سوره ی هل اتی نازل شد و آنان را ابرار نامید، که در بهشت دارای مقام عالی هستند، چه این که با ایثار و مقدم داشتن گرسنگان بر خویشتن و با وجود نیاز ، به هنگام ادای نذر ، به خاطر خدا غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر داده بودند. (27)

6. آموزش دیگران

قرآن کریم ، با بیان : و یعلمهم الکتاب ... ( بقره ، 129/2) پیامبر (ص) را به آموزش کتاب و حکمت و معارف دین مأمور می کند. امام صادق (ع) فرموده :

حضرت فاطمه (س) به حضور رسول خدا (ص) رسید و برخی مشکلات و سؤالات خود را با آن حضرت در میان گذاشت ، رسول خدا (ص) جزوه ای به آن بانو داد و فرمود: تعلمی ما فیها، آن چه در این جزوه آمده بیاموز، در آن جا آمده بود: من کان یؤمن بالله و الیوم الاخر، فلا یؤذی جاره... ؛ هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، همسایه ی خودرا آزار نمی رساند، هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد میهمان خویش را گرامی می دارد ، هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، یا سخن حق می گوید یا ساکت می ماند. (28)

بر اساس این آموزه نیز، فاطمه (س) خود را موظف می دید در هر فرصت مناسب خود را آموزگار دیگران بداند و معارف دین را به آنان آموزش دهد یا پاسخ گوی مردان و زنان باشد، که یکی از موارد آن چنین است :

امام حسن عسکری (ع) روایت کرده است :

زنی به حضور فاطمه زهرا (س) رسید و عرض کرد، مادری دارم که علیل و ناتوان است و درباره ی نماز خود با اشکالاتی مواجه می شود، مرا نزد شما فرستاده تا مشکلات و سؤالات او را با شما در میان گذارم، فاطمه (س) به سؤال اول زن پاسخ داد، زن پرسش دیگری مطرح کرد و جواب شنید تا این که سؤالات زن به ده سؤال رسید و فاطمه (س) با حوصله ، جواب های هر یک را بیان کرد، ولی آن زن به خاطر سؤالات متعدد و خسته کننده شرمنده شد و گفت : بیشتر زحمت نمی دهم ! اما فاطمه (س) فرمود: نگران نباش و هر سؤالی داری مطرح کن ، زیرا من به خاطر جواب دادن هر سؤال پاداش خواهم داشت ، اگر کسی در مدت یک روز بار سنگینی را به بالای پشت بام خانه یا ساختمانی ببرد و در مقابل آن حق الزحمه معادل هزار دینار دریافت کند، آیا تحمل این زحمت برای او نگرانی دارد ؟ زن عرض کرد : نه . فاطمه (س) فرمود: من هم به خاطر هر جوابی که به تو می دهم، از سوی خداوند پاداش خواهم داشت. بنابراین ؛ نگران نباش ، این از آموزش های پدرم رسول خدا (ص) است ، که دانشمندان پیرو مکتب ما ، روز قیامت به میزان دانش و علومی که در جهت ارشاد مردم به کار گرفته اند، محشور می شوند و دارای مقام بلند خواهد بود و به آنان خطاب می شود، ای کسانی که سرپرستی یتیمان آل محمد (ص) را به عهده گرفته اید و پدران روحانی و رهبران دینی بوده اید، پاداش بزرگ خود را دریافت دارید.

سپس فاطمه ( س) ادامه داد : ای زن ! خداوند بر چنین عالمانی لباس های فاخری می پوشاند، که هر تار و پود آن از تمام پدیده هایی که آفتاب بر آن می تابد ، یک میلیون بار با ارزش تر است ، زیرا همه ی پدیده های عالم ، دستخوش تیرگی و کدورت هستند، جز علم و دانش ، که تأثیر آن ماندگار است. (29)

باری ، احادیث و معارف زیادی به منظور یک سلسله آموزش های رفتاری وارد شده ، ولی متأسفانه برخی احادیث آن بزرگوار را بیش از 18 مورد ندانسته اند. (30) در حالی که محقق ارجمند مرحوم شیخ احمد رحمانی همدانی ، 83 مورد از احادیث حضرت زهرا (س)جمع آوری نموده (31) و 29 مورد آن را این جانب در کتاب «فاطمه ، الگوی زن مسلمان » که با موضوع کتاب تناسب داشته با ترجمه و اندکی شرح آورده ام. (32)

7. تعلیم و تربیت فرزندان

قرآن کریم ، به همه ی اهل ایمان دستور می دهد ، خویشتن و اعضای خانواده ی خود را ، از آتش دوزخ ( حفظ کنند) و نگه دارند : یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و أهلیکم نارا. (تحریم ، 6/66)

نگه داشتن خویشتن، به ترک گناه و لغزش ها و پرهیز از پیروی تمایلات نفسانی است و نگه داشتن اعضای خانواده، به تعلیم و تربیت ، امر به معروف و نهی از منکر و پیشگیری از لغزش ها و آلودگی می باشد.

این جهات، وظیفه ی اجتناب ناپذیر هر فرد مسلمان است و بر اساس این آموزه ، فاطمه زهرا (س) که در بستر وحی پرورش یافته و رسالتی فوق العاده احساس می کند، تعلیم و تربیت همه جانبه را با جدیت نسبت به فرزندان خویش به کار می گیرد.

فاطمه (س) برای دست یابی به این هدف مهم تعلیم و تربیتی ، از گفتن اذان و اقامه با سرودن نغمه ی توحید در گوش حسن و حسین (ع) و نیز انتخاب نام زیبا و پرمعنا برای آنان با درخواست از پیامبر (ص) آموزش آنان را آغاز می کند. (33) حضرت حسن(ع) را از کودکی برای یادگیری به مسجد می فرستاد تا پیام پیامبر (ص) را دریافت کند. (34) تفریح و بازی کودکانه با آنان برقرار می سازد. (35)مسابقه خطاطی و کشتی گیری صورت می دهد. (36) به حضور و غیاب آنان توجه جدی می نماید. (37) در غذا و لباس، محبت و عدالت به کار می گیرد. (38) و بالاخره با روز خوابان کودکان و غذای کم به آنان دادن، برای بیدار ماندن و عبادت در شب قدر (39) شیوه های مختلف و متنوع تعلیماتی و تربیتی را معمول می دارد.

8.کار، در خانه

تلاش و کار و فعالیت و به کار گیری نیروها و انرژی ها، جوهر حیاتی زندگی انسان هاست و عضو عاطل و باطل ، اصولا در نظام خلقت وجود ندارد. قرآن کریم با صراحت می فرماید: لیس للانسان الا ما سعی . (نجم ، 39/53) برای انسان ، جز آن چه تلاش می کند، محصول دیگری نیست.

و نیز قرآن دستور می دهد : فاذا فرغت فانصب . ( انشراح ، 7/94)

هر گاه از کار مهمی فارغ شدی ، به کار مهم دیگری اقدام کن. همه ی پیامبران و امامان (ع) و همه ی پیشوایان دینی ، کار و تلاش و فعالیت جدی داشتند و لحظه ای از کوشش و تلاش غفلت نمی کردند.

حضرت فاطمه (س) نیز کار و تلاش زیادی انجام می داد. در اوایل ازدواج با علی (ع) به حضور پیامبر (ص) رسیدند و آن حضرت کارهای داخل خانه را به فاطمه (س) سپرد و کارهای بیرون را به علی (ع) واگذار نمود و فاطمه (س) بارها از این تقسیم کار ، اظهار خشنودی و رضایت می کرد. (40)

علی (ع) به مردی از « بنی سعد » می گوید : می خواهی داستانی از زندگی خود و فاطمه (س) را برای تو بازگو کنم ؟ فاطمه (س) محبوب ترین کس نزد رسول خدا (ص) بود، او در خانه ی من آن قدر با مشک آب کشید، که بند مشک در سینه ی او جای گذاشت و آن قدر دستاس ( آسیاب) کرد ، که کف دست او پینه بست و آن قدر خانه را جاروب نمود ، که لباس او رنگ خاک گرفت و آن قدر برای غذا پختن آتش زیر دیگ افروخت که لباس او سیاه و چرکین می شد. (41)

فاطمه (س) برای گرفتن خدمتگزار به حضور پیامبر (ص) رفت، ولی با توجه به این که هنوز مهاجران آواره ای در « صفه ی مسجد » زندگی می کردند، آن حضرت دادن خدمتگزار به فاطمه (س) را روا نداشت ، بلکه به منظور تقویت روحیه و برکت معنوی در زندگی ، 33 تسبیح ، 33 بار تحمید و 34 مرتبه تکبیر را به فاطمه آموخت ، تا از اعطای خدمتگزار بهتر باشد. (42)

جابر بن عبدالله انصاری نیز روایت کرده :

پیامبر (ص) فاطمه (س) را دید، که پیراهنی بسیار خشن و کم ارزش پوشیده ، با یک دست آسیاب می کند و در همان حال فرزند خود را شیر می دهد ، آن حضرت در حالی که اشک می ریخت فرمود: دخترم ! سختی های این دنیا را تحمل کن تا به شیرینی و حلاوت های آخرت دست یابی ، فاطمه (س) حمد نعمت های الهی را به جای آورد و به همین مناسبت ، آیه بر پیامبر (س) نازل شد : ولسوف یعطیک ربک فترضی. ( ضحی ، 5/93) پروردگار تو، آن قدر به تو عطا خواهد کرد ، که خشنود شوی.(43)

9.دفاع از امامت

سه سال بعد از بعثت و تبلیغ پنهانی ، وقتی آیه : و انذر عشیرتک الاقربین (شعراء، 214/26) نازل شد تا پیامبر (ص) قوم و خویشان نزدیک خویش را آشکارا به اسلام دعوت نماید، آن حضرت به علی (ع) دستور داد، آنان را که چهل نفر بودند، با پختن ران گوسفندی که برکت یافت، با غذا پذیرایی کند، آن گاه در میان آنان خطابه ای که با دعوت به توحید شروع می شد ایراد کرد و اعلام داشت : أمرنی الله تعالی أن أدعوکم الیه ، فأیکم یؤازرنی علی هذا الأمر ، أن یکون أخی ، و وصیی و وخلیفتی فیکم ؟ اما جز علی (ع) که از همه کم سن و سال تر بود، کسی این دعوت را نپذیرفت . (44)

فاطمه ی کوچک ناظر این صحنه بود و محتوای آیه قرآن و رسالت پدر و موضوع جانشینی بعد از آن حضرت را می شنید. بدین جهت ، به منظور متابعت پیامبر (ص) همه ی افکار و اعمال خویش را تنظیم نمود و در این راه چنان که مطالعه کردیم، انواع سختی ها و تلخی را به جان خرید، اما مهم ترین رفتار مؤمنانه ، شجاعانه و مجاهدانه آن بانوی بزرگ را در دفاع از مقام والای امامت علی (ع) همسرش که جانشین به حق پیامبر (ص) بود می توان دانست ، که سه نمونه حساس آن را اشاره می کنیم :

1. پس از و فات رسول خدا (ص) که مجرای خلافت و امامت عوض شد، فاطمه (س) سوار بر مرکب و علی (ع) نیز درحالی که دست حسن و حسین (ع) را به دست گرفته بود. (45)

شبانه در خانه های انصار رفتند و برای امامت علی (ع) یاری جستند، ولی متأسفانه ، آنان با پاسخ : ای دختر رسول خدا (ص) شما دیر آمدید و ما قبلا بیعت کرده ایم ! اگر علی (ع) همسر تو زودتر می آمد با او بیعت می کردیم، حاضر به یاری نشدند و فاطمه (س) با ناراحتی فرمود: علی (ع) وظیفه ی خود را انجام داد، مردم هم کاری کردند ، که پاداش آن را همان چیز داد.(46)

2. محمود بن لبید می گوید :

فاطمه (س) پس از و فات رسول خدا (س) پیوسته کنار مزار شهدای احد و به خصوص حمزه ی سید الشهدا می رفت و به گریه و سوگواری می پرداخت ، یکی از آن روزها نزد آن بانو رفتم ، او را تسلی و دلداری دادم و سؤال کردم : آیا رسول خدا (ص) قبل از وفات خویش درباره ی امامت علی (ع) به طور خصوصی و یا صریح چیزی گفته بود ؟!

فاطمه (س) فرمود: من از تو تعجب می کنم ، مگر داستان غدیر خم را فراموش کرده ای ؟ علاوه بر این ، از پدرم شنیدم که می فرمود : علی (ع) بهترین جانشین من است ، و باید بدانیم ، که آن حضرت فرمود: حکایت علی (ع) حکایت کعبه است که مردم باید سراغ آن بروند ، نه این که کعبه دنبال مردم حرکت کند. (47)

3. حساس ترین و مهم ترین رفتار حضرت زهرا (س) به منظور دفاع از امامت علی (ع) و بلکه کیان اسلام ناب ، خطابه ی معروفی است ، که آن حضرت آن را پس از وفات رسول خدا (ص) در مسجد مدینه خطاب به همه ی مهاجران و انصار ایراد فرمودند، که احمد بن ابی طاهر (380هـ) معروف به ابن طیفور، و دیگران آن را روایت کرده اند و محتوای این خطابه را فاطمه (س) با دانش و معرفتی که از پیامبر (ص) آموخته، بر اساس معارف توحیدی ، تبیین موضوع مهم نبوت ، معرفی قرآن ، فلسفه احکام ، زحمات و خدمات رسول خدا (ص) برای نجات امت از نکبت جاهلیت و نیز موقعیت همسرش علی (ع) را در نظر پیامبر (ص) معرفی می کند و به نکوهش غاصبان و یاران سست عنصر می پردازد ، تا بلکه به راه حق آیند و از وادی انحراف و هلاکت رهایی یابند . (48)اما..

پی نوشت :

1.تاریخ الامم و الملوک ، 229/2.

2.تاریخ یعقوبی ، 25/2.

3. بحار الانوار، 188/18.

4. همان ، 60/18.

5. اسد الغابه ، 439/5؛ بحار الانوار ، 17/19 و 25.

6. تاریخ یعقوبی ، 35/2؛ تاریخ پیامبر اسلام /168.

7. السیره النبویه ، 129/2؛ تاریخ یعقوبی ، 39/2؛ تاریخ پیامبر اسلام /214-217.

8. همان.

9. بحار الانوار ، 65/19- 66.

10. فاطمه الزهراء من المهد الی اللحد /104.

11. بحار الانوار ، 31/20.

12. همان ، 88/20 ؛ فاطمه من المهد الی اللحد /106.

13. تفسیر نور الثقلین ، 629/3؛ بحار الانوار ، 33/43.

14. کافی ، 328/5؛ من لایحضره الفقیه ،249/3؛ بحار الانوار ، 93/43.

15. بحار الانوار ، 93/43 ؛ فاطمه من المهد الی اللحد /114-119.

16.سوره ی روم ، آیه ی 21.

17. سوره ی نساء، آیه ی 34.

18. ریاحین الشریعه ، 143/1.

19. تفسیر منهج الصادقین ، 410/2.

20. فاطمه من المهد الی اللحد /172-173.

21. الکنی و الالقاب ، 76/2؛ فرهنگ عمید 0 تاریخ جغرافیا /375.

22. بحار الانوار ، 84/43.

23. فاطمه من المهد الی اللحد ، /173.

24.تواصوا بالحق ... سوره ی والعصر ، آیه ی 3.

25. علل الشرایع 182/1؛ بحار الانوار ، 82/43.

26. نزهه المجالس ، 226/2 ؛ فاطمه من المهد الی اللحد/127.

27. الغدیر ، 111/3؛ احقاق الحق ، 171/3؛ فاطمه من المهد الی اللحد /164.

28. کافی ، 667/2؛ فاطمه من المهد الی اللحد /190.

29. منیه المرید /32؛ بحار الانوار ، 3/2.

30. الثغور الباسمه /52.

31. فاطمه الزهرا (س) ؛ بهجه قلب المصطفی /265-308.

32. فاطمه ؛ الگوی زن مسلمان /139-159.

33. بحار الانوار ، 238/43-240.

34. همان .

35. همان ، 286/43.

36.همان /286 و 309.

37. همان /316.

38. همان /283.

39. همان ، 10/94.

40. قرب الاسناد /55، ح 160؛ بحار الانوار ، 81/43.

41. مسند احمد بن حنبل ، 329/2؛ بحار الانوار ، 82/43.

42. الثغور الباسمه /22؛ بحار الانوار ، 83/43 و 89.

43. مجمع البیان ، 505/5 ؛ بحار الانوار ، 86/43.

44. تاریخ الامم و الملوک ، 217/2؛ الارشاد ، مفید /29.

45. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ، 47/2.

46. الامامه و السیاسیه، 12/1؛ بحار الانوار ،355/28.

47. اسد الغایه ، 31/4؛ فضائل الخمسه ، 176/1.

48. بلاغات النساء /12-14؛ شرح حدید ، 216/16- 217؛ الاحتجاج ، طبرسی 141/1- 131؛ بحار الانوار ، 220/29-230.



.





      

تعدای از سایت های بحرینی

ما جرا این است که همه افکار عمومی به لیبی و یکی دو کشور دیگر که انقلاب به صورت نصفه نیمه در جریان است معطوف شده است، و مردم بحرین و فجایعی که آن جا به وسیله آل سعود در جریان است، مورد بی توجهی قرار گرفته است. طبیعی بود که استکبار جهانی یک نقطه را برای برخورد با انقلاب های منطقه انتخاب کند تا با قتل عام به دومینو ی قیام پایان دهد همان اتفاقی که در سال های اول پیروزی انقلاب در عربستان و خود بحرین و بعضی کشورهای منطقه اتفاق افتاد.

SNAG-0003_0.jpg

بحرینی های خارج بحرین و هم کسانی که این مدت بحرین بوده اند مهم ترین نیاز بحرین را اطلاع رسانی می دانند.

.مهم ترین مسئله این است که قیام بحرین نه شیعی است نه ایرانی (آن چه رژیم آل خلیفه برای توجیه سرکوبی قیام و همراه کردن جهان عرب در حال تبلیغ آن است)  بلکه کاملا یک قیام انسانی است.

 




      

یا للمسلمین نصرة للشعب البحرانی

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله ) :

مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ یَسْمَعْ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم‏ " بحار الانوار ج 71 صفحه 339

نهیب بکل الاخوة و الاخوات للمشارکة فی ألاجر و الثواب إنه سیتم التسجیل بدون أسماء لمن یرغب فی القیام بالاعمال التالیه بما یستطیع : 1- قراءة حزب أو جزء من القرآن الکریم أو أکثر.

2 -قراءة زیارة عاشوراء مرة أو أکثر.

3-الصلاة علی محمد و آل محمد بعدد معین.





      

اعتراضات مردمی در یمن

انقلاب ها و خیزش های مردمی در کشورهای اسلامی موضوعی است که این روزها در صدر اخبار و حوادث رسانه ها قرار دارد. آنچه سبب شده است این نهضت ها شکل بگیرد دلایل متعدد و عمده ای است که می توان محور اساسی آن را بیداری اسلامی دانست. با توجه به آنکه شیعه و سنی و پیروان فرق اسلامی در این کشورها در کنار یکدیگر به دنبال تحقق آرمانها و اهداف اسلامی انقلابی خود هستند، شایسته است چند گفتاری درباره ی موضوع وحدت اسلامی بیان داریم که ابعاد گسترده این نهضت ها و خیز شها را معلوم تر می دارد    .

وحدت اسلامی؛ نیاز فوری انقلابیون    

وحدت اسلامی همواره مورد توجه و اهتمام شارع مقدس اسلام بوده است. به ویژه در اوضاع و احوال کنونی با توجه به اینکه ملل و فرق اسلامی از هر سو مورد هجوم و تفرقه افکنی دشمن واقع شده اند، اتحاد و همبستگی ملل مسلمان از ضروری ترین نیازهای اسلامی است. این مسأله به ویژه در میان مردم هر یک از بلاد اسلامی اهمیت خاصتری می یابد که صفوف بهم فشرده ی آنها بتواند ایشان را در مقابل دشمن مشترک خود که ابرقدرت ها و دیکتاتورها کشورهای آنهاست، به پیروزی برساند. از این رو از جمله نیازهای فوری و ضروری انقلابیون در کشورهای خاورمیانه مسأله ی وحدت اسلامی است    .

مفهوم وحدت اسلامی و دیدگاههای مختلف    

درباره مفهوم وحدت اسلامی دو نظر مطرح شده است: مطابق نظر اول منظور از وحدت اسلامی، وحدت مذهبی است. به این معنا که از میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب و سایر مذاهب کنار گذاشته شود و یا این که مشترکات همه مذاهب گرفته و مفترقات آنها کنار گذاشته شود. بدون شک این مفهوم از وحدت اسلامی نه معقول است و نه منطقی و نه مطلوب است و نه عملی .

اما مطابق دیدگاه دوم وحدت اسلامی یعنی مسلمانان در یک صف، در برابر دشمن مشترک خود متشکل شوند. زیرا مشترکات بسیاری دارند که می تواند مبنای یک اتحاد محکم قرار گیرد. مانند اعتقاد به خدای یگانه و نبوت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، قرآن و قبله واحد و انجام عباداتی مانند نماز و روزه، برخورداری از جهان بینی و فرهنگ مشترک و غیره. از نظر این گروه ضرورتی ندارد که مسلمین بخاطر اتحاد اسلامی، مصالحه و گذشتی در مورد اصول و فروع مذهبی خود بنمایند و یا درباره موارد اختلاف به بحث و استدلال نپردازند. این گروه حتی وحدت فرق اسلامی را که در اصول با یکدیگر اختلاف دارند نیز ممکن می دانند. ایشان معتقدند در وحدت اسلامی نباید از اصل «همه یا هیچ» پیروی کرد بلکه باید به قاعده ی «مالا یدرک کلّه لایترک کلّه»؛ اگر همه ی چیزی قابل حصول نیست نباید همه ی آن رها شود.(بلکه باید مقدار قابل حصول را بدست آورد) حضرت در شورای شش نفری پس از انتخاب شان به خلافت، موضع خویش را چنین بیان فرمودند: شما خود می دانید من از همه برای خلافت شایسته ترم و حال به خدا قسم مادامی که کار مسلمین رو به راه باشد و رقیبان من تنها به کنار زدن من قناعت کنند و تنها شخص من مورد ستم واقع شده باشد مخالفتی نخواهم کرد و تسلیم خواهم شد

شیوه امیرالمومنین در حفظ وحدت اسلامی

حضرت علی(علیه السلام) نیز همین روش دوم را در برقراری وحدت اسلامی مورد تأیید قرار داده اند. ایشان همواره برای جلوگیری از شکاف در جامعه ی مسلمین با خلفا همکاری می نمودند. حضرت (علیه السلام) در یکی از نامه های خود به مالک اشتر می نویسد:

من اول خودم را پس کشیدم تا دیدم گروهی از مردم از اسلام بازگشتند و مردم را به نابودی دین محمد(صلی الله علیه و آله) دعوت می کنند، پس ترسیدم که اگر به یاری اسلام و مسلمین برنخیزم شکاف یا انهدامی در اسلام خواهیم دید که مصیبت آن از فوت خلافت چند روزه، بسی بیشتر است

همچنین آن حضرت در شورای شش نفری پس از انتخاب شان به خلافت، موضع خویش را چنین بیان فرمودند: شما خود می دانید من از همه برای خلافت شایسته ترم و حال به خدا قسم مادامی که کار مسلمین رو به راه باشد و رقیبان من تنها به کنار زدن من قناعت کنند و تنها شخص من مورد ستم واقع شده باشد مخالفتی نخواهم کرد و تسلیم خواهم شد.

امیرالمومنین الگوی وحدت اسلامی

کتاب الغدیر علامه امینی در تحقق وحدت اسلامی دارای نقشی مثبت است. زیرا اولاً منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش بسیاری از مسلمانان به شیعه ناشی از منطق قوی آن می باشد نه جریانات سیاسی و نژادی. ثانیاً بی اساس بودن پاره ای از اتهامات وارد شده به شیعه را که مسبب ایجاد فاصله بین شیعه و دیگر مسلمانان می باشد را ثابت می کند. ثالثاً به معرفی شخصیت امیرالمومنین(علیه السلام) می پردازد که می تواند به عنوان الگوی وحدت اسلامی مقتدای مسلمین واقع شود.

علامه امینی در الغدیر دایره وحدت اسلامی را بسیار وسیعتر از شیعیان معرفی می نمایند و معتقدند بوسیله اسلام که با اقرار و اذعان به شهادتین محقق می شود، خواه ناخواه رابطه اخوت و برادری که در قرآن به آن تصریح شده است میان مسلمانان برقرار می شود. در نتیجه ایشان الغدیر را تنها به حال شیعیان مفید نمی دانند بلکه آن را وسیله احیای وحدت اسلامی می شمارند و در موارد متعدد به رفع اتهام از عقاید شیعه اقدام می نمایند و این اتهامات را بویژه از آن جهت که موجب تفرقه میان مسلمانان می شود، مورد توجه قرار می دهند.

علامه امینی در الغدیر دایره وحدت اسلامی را بسیار وسیعتر از شیعیان معرفی می نمایند و معتقدند بوسیله اسلام که با اقرار و اذعان به شهادتین محقق می شود، خواه ناخواه رابطه اخوت و برادری که در قرآن به آن تصریح شده است میان مسلمانان برقرار می شود

لذا از بارزترین ویژگی های الغدیر رفع سوء تفاهمات و در نتیجه موجب نزدیک شدن مسلمانان به یکدیگر می توان دانست که بسیاری از علمای مسلمان غیرشیعی به این موضوع اذعان نموده اند. از همه مهمتر معرفی شخصیت برجسته امیرالمومنین در این کتاب است که شیوه و روش ایشان می تواند الگویی برای تحقق وحدت اسلامی حقیقی در همه ی اعصار قرار گیرد.

بازگشت انقلابیون به شیوه امیرالمومنین

بر اساس آنچه گذشت می توان گفت از جمله نیازهای فوری امروزه در کشورهای خاورمیانه که در جریان خیزش های بیداری اسلامی به صحنه های مبارزه با دیکتاتورهای دست نشانده تبدیل شده است، نیاز به شیوه امیرالمومنین علی(علیه السلام) است که می تواند در راستای حفظ وحدت اسلامی میان گروههای مختلف فرق اسلامی مؤثر واقع شود. امید است با استعانت از خداوند متعال و تأسی به شیوه ی صالحان و بزرگان الهی همه ی آنها به پیروزی حقیقی دست یابند. إن شاءالله ...





      

بهوش باشید . . .

قال مولانا و مقتدانا الامام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام :
الا و ان الآخره قد اقبلت و لکل منهما بنون .فکونوا من ابناء الآخره و لا تکونوا من ابناء الدنیا فان کل ولد سیلحق بابیه یوم القیامه و ان الیوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل
...بهوش باشید که آخرت به سوی ما می آید ، دنیا و آخرت، هر کدام فرزندانی دارند. بکوشید از فرزندان آخرت باشید،نه دنیا. زیرا در روز قیامت،هر فرزندی به پدر و مادر خویش باز می گردد، امروز هنگام عمل است نه حسابرسی و فردا روز حسابرسی است، نه عمل 

  نهج البلاغه خطبه 42    





      

سلام به همگی

این عکس های زیر فجایع و نسل کشی در بحرین هست که توسط اقلیت حاکم که همون آل خلیفه و سعودی های مزدور است که اکثریت یعنی شیعیان و مردم رو قتل و عام می کنند.توجه داشته باشید که بفرموده امام خامنه ای این یک جنگ طائفه ای و شیعه و سنی نیست بلکه آمریکایی ها و ایادی اون ها این رو القا می کنند که این یک جنگ داخلیه . . .   برای باز شدن عکس ها کمی صبر کنید یا روی عکس ها کلیک راست و  show pic  رو بزنید.

  

اللهم عجل لولیک الفرج

عکس‏های دردناک از بدن شکنجه‏شده شهید

حمید محفوظ و  شهید زکریا راشد العشیری

 

 

 





      

 

 

ملک فهد - کافر - وهابی - ارهابی - سعودی





      

بخشی از زندگی سراسر افتخار اسوه ی مبارزه و جهاد ،آیت الله امام موسی صدر (کثرالله امثاله) :


آیت الله سید موسی صدر ، در سال 1307 هجری شمسی در شهر مقدس قم، دیده به جهان گشود.ایشان، تحصیلات حوزوی را در همین شهر مقدس آغاز نمود و همزمان، دروس جدید را در دبیرستان سنائی ، همراه با شهید مظلوم آیت الله بهشتی، ادامه دادو در سن بیست سالگی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، مشغول گردید و پس از اخذ فوق لیسانس به نجف عزیمت نموده و از محضر مراجع و اساتید بزرگ حوزه ی نجف بهره مند گردید. سپس به قم مراجعت و با حمایت آیت الله بروجردی و همکاری بزرگانی چون آیت الله مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، علی دوانی و نوری همدانی، اولین شماره مجله ی اسلامی(مکتب اسلام) را راه اندازی نمود.بدنبال این اقدام، آیت الله صدر، توسط ساواک احضار و بازجوئی شد.
آیت الله سید موسی صدر در اواخر سال 1338 ، به لبنان عزیمت نمود و با تسلط کامل بر زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسه و ظاهری بسیار جذاب، در شهر صور در بیست کیلومتری مرز اسرائیل ساکن شده و رهبری شیعیان لبنان را بر عهده گرفت.ایشان با برنامه ریزیهای خود، ضمن بالا بردن معلومات دینی شیعیان، نسبت به افزایش توان مالی آنان و همچنین برچیدن کانونهای فساد و بی بند و باری از لبنان و ترویج چادر و حجاب، فعالیت های زیادی را به ثمر رساند و البته همزمان، مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را نیز ادامه می داد و از 15 خرداد سال 42، با امضای تلگراف علمای نجف برای آزادی امام خمینی(ره) پرونده سید موسی در ردیف پرونده های حساس ساواک قرار گرفته بود.ایشان در سال 1975، رسما تاسیس جنبش امل لبنان را اعلام کرد و وحدت عجیبی را در میان مردم لبنان در مقابل اسرائیل ایجاد کرد . وی همواره از حضرت امام خمینی(ره) بعنوان الامام الاکبر یاد می کرد و می گفت: ایشان، استاد من و همه ی علمای مبارز ایران است. امام موسی صدر در سوم شهریور 1357 ، به دعوت معمر قذافی وارد لیبی شد. ایشان شش روز بعد به دیدار قذافی رفت اما دیگر از ایشان خبری نشد. دولت لیبی ادعا کرد که امام موسی صدر در روز 9 شهریور ، لیبی را به قصد ایتالیا ترک کرده اند. اما ایتالیا اعلام کرد که فقط چمدان های سید موسی و همراهانش به این کشور رسیده است. اخبار موثق حکایت از آن دارد که ایشان هیچ گاه از لیبی خارج نشده است و بعد از 32 سال، نشانه هایی از حبس و حضور ایشان در لیبی وجود دارد و خورشید وجود این سلاله ی حسینی همچنان با مظلومیت ، پنهان است...
به امید دیدارش ...





      

مبارزات سیاسی، مسئولیت بزرگ پیامبر (ص)...
روش پیامبر اسلام نسبت به امور داخلی مسلمین و امور خارجی آنها نشان می دهد که یکی از مسئولیت های بزرگ شخص رسول اکرم(ص) مبارزات سیاسی آن حضرت است...
شهادت اهل بیت(ع) ،همه در جهت مبارزه سیاسی..
شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام و نیز حسین علیه السلام و حبس و شکنجه و تبعید و مسمومیت های ائمه علیه السلام،همه در جهت مبارزات سیاسی شیعیان علیه ستمگری ها بوده است و در یک کلمه،مبارزه و فعالیت های سیاسی بخش مهمی از مسئولیت های مذهبی است...
در 22 بهمن، حق بر باطل غلبه کرد...
این قیام، قیام حق بر باطل بود، قیام عبودیت بر طاغوت بود،قیام انسانیت بر توحش بود،قیام تمدن بر بربریت بود،این قیام انسانی در عین حال که ما هیچ نداشتیم و آنها همه چیز،ما غلبه کردیم، این غلبه را خدای تبارک و تعالی نصیب ما کرد چرا که بر این که با هم بودیم و خدا با جماعت است...در چنین روز فرخنده ای(22 بهمن) حق بر باطل و جنود رحمانی بر اولیای شیطان و حزب الله بر طاغوت و طاغوتیان غلبه نمود ..
.





      

استان رفتن ما از ایران و سرگردانی در مصر، مراکش،پاناما ،مکزیک و آمریکا بسیار عبرت آموز است. یک جمله ی محمد رضا همیشه آزارم می دهد، هنگامی که آمریکایی ها به بهانه های مختلف می کوشیدند او را به ایالات متحده راه ندهند و موجبات عصبانیت حکومت انقلابی ایران را فراهم نیاورند، شاه در یک مکالمه ی تلفنی به راکفلر گفت: آیا در این دنیای بزرگ،جایی پیدا نمی شود تا روزهای آخر عمر خود را در آسایش بگذرانم؟! هنگام خروج از ایران، محمد رضا به عده ای از خبرنگاران حاضر در فرودگاه گفت که به علت خستگی، برای استراحت کوتاه به مصر می رود و پس از بهبودی مراجعت خواهد کرد. اما همه ی ما می دانستیم که اینطور نیست و ما دیگر به ایران باز نخواهیم گشت. شب قبل از خروج از ایران محمد رضا همگی ما را جمع کرد و گفت: این شام آخری است که در ایران می خوریم. واشنگتن و لندن از من خواسته اند که فوری خاک ایران را ترک کنم و فکر بازگشت را هم از سرم بیرون کنم...

(کتاب خاطرات فریده دیبا/ مادر فرح پهلوی)





      
<      1   2   3   4   5   >>   >